Basic personligt

Daniel Brahneborgs blogg

Ny hoj

Jo då, det blev en ny hoj. Lite roligt måste man ju få ha.

Närmare bestämt blev det precis en sådan Honda VFR 1200 FD av 2010 års modell, som jag provkörde nyss. Nästan i alla fall. De hade nämligen gjort en liten ändring på hojarna av den årsmodellen, bestående av en mjukvarufix. Tack vare den så var nu vridmomentsdippen vid 3000 varv borta. Det gick att mecka lite med avgasröret också, om man ville förbättra draget ytterligare. Något extra drag vid 5000 rpm och uppåt behövs däremot absolut inte. Jävlar i min låda. Tänk hästspark i arslet ungefär. Starka benmuskler rekommenderas, annars hänger man som en liten vante och fladdrar bakom styret. Onödigt mycket kraft? Nu förstår jag inte alls hur du menar… Hörbarhet nolla, hörbarhet nolla.

Honda City som jag bytte hoj hos, var hur bra som helst. Jag fick sänkt pris på nya hojen eftersom det var en gammal årsmodell (fast fortfarande med 0 mil på mätaren), bra pris för min gamla hoj, billig försäkring (400 spänn/månad för en nästan-sporthoj, när den annars skulle gå på minst 1000), och så flyttade de över GPS-hållaren utan kostnad. Klart smidigare än att försöka sälja gamla hojen privat.

Under tiden som de pysslade med GPS-hållaren fick jag låna en Honda NC700X. Ok, det var verkligen inte min typ av hoj. Sadeln satt bara någon cm högre än på VFR’en, men det kändes som bra mycket mer än så. Sträckte jag på benen ordentligt fick jag nätt och jämnt ner tåspetsarna i marken, balettstyle. Dessutom satt man väldigt upprätt, så det kändes som man såg hur långt som helst. Inget “sitta inne i hojen” där inte. Motorn trivdes inte alls under 3000 rpm, och med varvtalsstopp på 6000 rpm blev det mycket växlande. Långt ifrån det “sexan på morgonen, friläget på kvällen” som man kunde köra med CBF’en. Den lilla diskhoskrapa som satt som vindskydd gjorde inte så mycket nytta, så att köra på motorväg var väldigt blåsigt. Det var dock lite roligt med den inbyggda väskan där tanken brukar sitta, med plats för en hel hjälm. Intressant att få ha provat den, men ingenting som jag själv skulle köpa.

En av de största minusposterna på gamla hojen var att däcken var lite platta, framför allt bakdäcket. Mental note: sväng och luta mer med den nya, så däcken håller sig runda. Förutom det låga däcktryck jag hade i våras, kan det här ha varit en del av anledningen till att hojen ibland var lite svajig.

Nu får det gärna bli regnfritt på helgerna ett tag framöver, men det är väl det som svenska höstar är kända för att vara?

pixelstats trackingpixel

August 23rd, 2012 Posted by Daniel Brahneborg | blogg | no comments